Újra együtt a Munkácsy-trilógia Debrecenben

Május 12-én megérkezett Munkácsy Mihály „Krisztus Pilátus előtt” című festménye Debrecenbe, így hamarosan ismét együtt látható majd a híres Krisztus-trilógia a Déri Múzeumban – tájékoztat az MTI.
A nagyméretű alkotást a kupolán keresztül daruval emelték be a Déri Múzeumba kedden délelőtt. Fodor Éva Irén, a Déri Múzeum művészettörténésze az MTI érdeklődésére közölte: a képet a beemelés után letekerik a hengerről és két napig pihentetik, hogy akklimatizálódjon, mivel a tavaly júliusi elszállítása óta nem volt kiemelve a ládából. Ezt követően vakkeretre feszítik, ekkor derül ki, kell-e restaurátori beavatkozás, majd a díszkeretbe helyezve felkerül arra a falra, amely tavaly óta üresen várta a múzeum Munkácsy-termében a kép visszatérését.
Papp László, Debrecen polgármestere a helyszínen történelminek nevezte az eseményt. Emlékeztetett rá, hogy húsz évvel ezelőtt, 1995-ben volt először együtt látható Debrecenben az Ecce Homo, a Krisztus Pilátus előtt és a Golgota.
A polgármester köszönetet mondott a magyar kormánynak, a Magyar Nemzeti Banknak (MNB) és a város országgyűlési képviselőinek, hogy mindent megtettek a trilógia egyben tartása érdekében. A festményt ugyanis az MNB Értéktár programja keretében vásárolták meg, és az MNB a debreceni Déri Múzeumban helyezi el. Papp László szerint ezzel nagy lépést tettek a trilógia egyben tartása érdekében. (A Golgota megvásárlásáról tovább folynak az egyeztetések a festmény tulajdonosával, Pákh Imre New Yorkban élő magyar műgyűjtővel.)
Hosszú folyamat eredménye a mai nap – értékelte a Krisztus Pilátus előtt Debrecenbe való visszatérését Kósa Lajos az MTI-nek a Déri Múzeum előtt, miközben beemelték a festményt tartalmazó nagyméretű ládát a kupolába. A város korábbi polgármestere felidézte, hogy a kanadai törvények nem engedték a kép előbbi megvásárlását, ezért korábban csak tartós letétbe kerülhetett Debrecenbe.
Amint arról korábban hírt adtunk, Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere február 26-án jelentette be, hogy a magyar állam megvásárolta a Krisztus pilátus előtt című képet a kanadai Hamilton Galériától. A közönség várhatóan jövő hét keddtől (május 19-étől) láthatja ismét együtt a Munkácsy-trilógiát Debrecenben.
Fotó: MTI
Magyar Kurír
Debrecen – Kósa Lajos 5-7 millió dollár közötti vételárról beszélt a Hajdú-bihari Naplónak, ám azt nem árulta el, milyen devizanemben.
Hatalmas érdeklődés mellett emelték be ma délelőtt a Déri Múzeumba Munkácsy Mihály Krisztus Pilátus előtt című alkotását, amit a kanadai Hamilton Galériától vásárolt meg a magyar állam, pontosabban a Magyar Nemzeti Bank.
Bár Kósa Lajos fideszes országgyűlési képviselő konkrét vételárat nem akart mondani, annyit elárult hogy a vételár 5 és 7 millió dollár közötti. Más forrásból úgy tudjuk az alkotásért 6,5 millió amerikai dollárt (mai árfolyamon 1,77 milliárd forintot) fizetett az MNB a műkincs-visszavásárlási program 30 milliárd forintos keretéből. Arról már Christine Praun, a kanadai Hamilton Galéria gyűjteményvezetője beszélt a Hajdú-bihari Naplónak, hogy május 6-án indult útnak a festménnyel együtt Torontóból és múlt pénteken érkezett meg Budapestre, ott töltötte ugyanis az alkotás a hétvégét. Az Amsterdamtól Budapestig, majd a fővárostól Debrecenig tartó utat teherautón tette meg a festmény, melyet ma beemeltek ugyan a múzeum épületébe, de majd csak néhány nap pihentetés után helyezik vissza a Munkácsy-terem falára. A munkálatokat ezúttal is Szentkirályi Miklós Munkácsy-díjas restaurátor felügyeli.
- A galériában nem bontottuk ki a festményt, a dobozban pihent – tudtuk meg Chirstine Prauntól, aki szerint a kanadaiak tudják, milyen jelentős festő volt Munkácsy.
A Krisztus Pilátus előttet tehát várhatóan a hét második felében teszik végleges helyére, a nagyközönség pedig jövő héttől láthatja együtt újra a Munkácsy-trilógiát Debrecenben.
Forrás:szon.hu
A végén pedig álljon itt egy kis történelmi adalék a képekhez:
Munkácsy Mihály festőművész, a magyar nemzeti művészet korszakos jelentőségű mesterének (1844-1900) Krisztus szenvedéstörténetét feldolgozó, monumentális méretű alkotásai Krisztus és vádlói, elítélői konfliktusait, továbbá végkifejletként, a bibliai üdvtörténet beteljesedését, Krisztus kereszthalálát jelenítik meg.
A trilógia három festményből áll: Krisztus Pilátus előtt (1881), Ecce Homo (1896) és Golgota (1884). A festmények elkészülésüket tekintve nem időrendben követik egymást, hiszen az utolsóként megfestett Ecce Homo a második a szenvedéstörténet rendjében, és csak ezután következik a Golgota.
Munkácsy Mihály életművében ez a trilógia jelenti az egyik csúcspontot. Amikor a művész 1880 nyarán hozzáfogott a Krisztus Pilátus előtt kompozíciójához, már évek óta Párizs egyik legsikeresebb műkereskedőjével, Charles Sedelmeyerrel dolgozott együtt. Sedelmeyer törekvése, hogy Munkácsyból világhírű művész váljon, eredményesnek bizonyult. Ő volt az, aki pontosan megszervezte Munkácsy új műveinek nemzetközi bemutatását, értékesítését, valamint a kereskedelmi és reprodukciós jogok érvényesítését.
A nagy Krisztus-kép (Krisztus Pilátus előtt) így már a megszületése pillanatában a nemzetközi figyelem középpontjába került. A kép párizsi, angliai és bécsi bemutatása után 1882 elején Budapesten is látható volt, ahol csaknem 80 ezren tekintették meg. Munkácsy már 1881-ben készített vázlatokat egy újabb Krisztus-képhez. Az 1884-re elkészült Golgota érdekessége, hogy a keresztre feszített Megváltó alakját önmagáról mintázta a művész. A Golgota párizsi, budapesti vagy angliai bemutatása ugyanúgy százezreket vonzott a kép elé, mint az első Krisztus-kép kiállítása. A betegséggel küzdő művész utolsó alkotásaként a trilógia harmadik darabját készítette el, az Ecce Homót.
A trilógia első két darabját Munkácsy 1886-1887-es amerikai útja során John Wanamaker vette meg, aki hosszú ideig philadelphiai áruházában mutatta be a műveket. A család tulajdonából 1988-ban kikerültek az alkotások, majd kanadai és magyar-amerikai tulajdonba jutottak. Jelenleg a Golgota Pákh Imre amerikai-magyar műgyűjtő tulajdonába van, a Krisztus Pilátus előtt című festmény pedig a kanadai Hamilton Galériáé.
A trilógia első két, külföldi tulajdonban lévő darabja 1995-ben letétként került a debreceni Déri Múzeumba, ahol a három festményt első alkalommal állították ki együtt. A három festményt együtt maga az alkotó sem látta. A múzeum felújítása idejére a Magyar Nemzeti Galéria adott otthont a trilógiának 2010-ben és 2011-ben, elsőként mutatva be a nagy kompozíciókat vázlatok, tanulmányok és a redukált méretű verziók kíséretében. A képeket Pécsen, valamint Bécsben is kiállították.
ArchívumHozzászólások
A hozzászóláshoz jelentkezzen be!
Napi aktuális archívum
- 2023.09.01. AMI A LEGEGYETEMESEBB ÉS A LEGSZEMÉLYESEBB – ISTENHITÜNK CSODADIMENZIÓI
- 2023.08.20. Augusztus 20. – A Szent István-nap története
- 2023.08.15. Ma van Nagyboldogasszony ünnepe – de kit és mit ünneplünk pontosan, miről szól a mai na
- 2023.08.13. Beszélgetés a 975 éves belvárosi főplébánia-templom plébánosával
- 2023.07.22. A nándorfehérvári diadal
- 2023.06.11. Úrnapja
- 2023.06.04. Trianon 103 Nemzeti Összetartozás Napja
- 2023.06.01. A mi Urunk, Jézus Krisztus, az örök főpap
- 2023.05.28. Pünkösd
- 2023.05.22. Casciai Szent Rita