Márfi Gyula érsek elmélkedést tartott a Parlament Vadásztermében

Márfi Gyula érsek és Kató Béla erdélyi református püspök tartott elmélkedést a Országgyűlés alakuló ülése előtt a kormánypárti képviselőknek a Parlament Vadásztermében május 8-án délelőtt.
Az eseményen jelen volt Orbán Viktor miniszterelnök, Kövér László házelnök, továbbá Veszprém megye képviselői.
Elmélkedésének bevezetésében Márfi Gyula érsek János apostol első levelének kezdő mondatát idézte: „Ami kezdettől fogva volt, amit hallottunk, amit szemünkkel láttunk, és amit kezünkkel tapintottunk: az élet Igéjét hirdetjük nektek.” Szent János sorainak hitelességében azonban sokan kételkednek – szögezte le a főpásztor, aki beszédében arra kereste a választ, hogy mi teszi mégis hitelessé számunkra Jézust, az ő csodáit és feltámadását.
Jézus tanítása teljesen „elfogadhatatlannak” tűnt; hittana hihetetlen volt. Jön egy ács (asztalos, bognár) a rosszhírű Názáretből, és Jahvéval teszi egyenlővé magát. „Én és az Atya egy vagyunk” (Jn 10,30); „Aki engem látott, az Atyát is látta” (Jn 14,9); „Mielőtt Ábrahám lett volna, én vagyok” (Jn 8,58). Ne csodálkozzunk rajta, hogy Jézusnak e megnyilatkozásai „kiverték a biztosítékot”, főleg az írástudók számára. De Jézus erkölcstana sem volt könnyebben elfogadható – fogalmazott Márfi Gyula, továbbra is a Szentírásból idézve: „Szeressétek ellenségeiteket, és imádkozzatok üldözőitekért” (Mt 5,44) – Ki szerette akkor ellenségét a Közel-Keleten? És ki szereti most? Az ellenségszeretet számunkra is nagyon nehéz. „Aki követni akar, tagadja meg magát, vegye fel keresztjét mindennap, és úgy kövessen” (Lk 9,24; vö. Mk 8,34) – Kinek telik ma kedve a szenvedésben, a kereszthordozásban? „Boldogok vagytok, ti szegények, mert tiétek az Isten országa” (Lk 6,20) – Ki akar közöttünk szegény lenni? De még a lelki szegénység is nehéz: függetlennek lenni az anyagi javak vonzásától. „Aki elbocsátja feleségét és mást vesz el, házasságtörést követ el”(Lk 16,18; vö. Mt 19,9) – A férfijogú világhoz szokott társadalomban még az apostolok is megütköztek ezen. Sem Mózes, sem Mohamed nem mert ellenségszeretetet, „szent szegénységet”, kereszthordozást, szigorú monogámiát hirdetni; megbuktak volna, ha ezt teszik – emlékeztetett a veszprémi főpásztor.
A Jézus feltámadásába vetett hit mégis nagyon gyorsan elterjedt az egész Római Birodalomban – és terjed ma is. Pedig nem voltak mai hírközlő eszközök, sem mai közlekedési eszközök. Mégis – a pogány Tacitus szerint – 64-ben, Rómában már hatalmas tömeg ment Jézusért a halálba. Egyeseket keresztre feszítettek, másokat kiéheztetett vadállatok elé vetettek, megint másokat égő fáklyaként elégettek.
Japánban 1637–38-ban, a Simabara-lázadás idején közel 35 ezer keresztényt feszítettek keresztre; Kínában 1899 és 1901 között, a boxerlázadás éveiben 30 ezer keresztény halt meg Krisztusért; Mexikóban 1920 és 1930 között körülbelül 6300 Krisztus-hívőt lőttek agyon. Megvoltak az áldozatai a nácizmusnak és a kommunizmusnak is: Salkaházi Sára és társai, Romzsa Tódor és társai (Ungvár), Scheffler János (Szatmárnémeti), Bogdánffy Szilárd (Nagyvárad), Apor Vilmos, Meszlényi Zoltán, Brenner János, Bódi Magdi, Mindszenty József, Márton Áron, Sándor István. A Közel-Keleten, Afrikában, Indiában, Észak-Koreában és másutt ma is sokan halnak meg keresztény hitükért. Nigériában 2017-ben közel ötszáz keresztényt égettek el elevenen. Európa egyes országaiban, ahol a náci holokausztot tagadni bűn, erről a muszlim holokausztról beszélni tilos.
Mindez azzal magyarázható, hogy sokan valóban hallották, látták és tapintották a Feltámadottat, ahogy Szent Jánostól hallottuk. „Amit láttunk és hallottunk, azt nektek is hirdetjük, hogy ti is közösségben legyetek velünk” (1Jn 1,3). Péter apostol Kornéliusz házában arról beszél, hogy a keresztre feszített Jézust „feltámasztotta az Isten, és látható alakban megmutatta az előre kijelölt tanúknak, azaz nekünk, akik ettünk és ittunk vele a halálból való feltámadása után” (ApCsel 10,40–41). Hogy kik ezek az előre kijelölt tanúk, arról Szent Pál ír a korintusi híveknek: „Elsősorban azt hagytam rátok, amit magam is kaptam: Krisztus meghalt bűneinkért, az írások szerint, eltemették, és harmadnapra feltámadt, az írások szerint. Megjelent Péternek, majd a tizenkettőnek. Később egyszerre több mint ötszáz testvérnek jelent meg, akik közül a legtöbben még élnek, néhányan azonban már meghaltak. Azután Jakabnak jelent meg, majd az összes apostolnak. Utánuk pedig, mint egy elvetéltnek, megjelent nekem is” (1Kor 15,3–8).
Miért nem mondták azt az első tanítványok, hogy: „Ez a Jézus, amíg élt, önmagát sem tudta megvédeni, hogyan számíthatnánk segítségére most, hogy már meghalt? Ez a Jézus, amíg élt, egyetlen népet sem tudott megtéríteni, hogyan tudnánk mi most, mikor már meghalt, tanítványaivá tenni mind a népeket?” Szent Pál azt írja: „Ha Krisztus nem támadt fel, nincs értelme a mi tanításunknak, és nincs értelme a ti hiteteknek” (1Kor 5,14). Annak meg végképp nem lett volna értelme, hogy elinduljanak, életüket kockáztatva, egy holttestért, azt állítva róla, hogy él.
A Feltámadottal való találkozások realitását markánsan húzza alá a szent asszonyok és a tanítványok átalakulása. E találkozások emléke bevésődött a lelkükbe; e találkozásokhoz képest az is csak egy álom, egy fantáziatermék, hogy mi most itt vagyunk. A halott Krisztust kereső Mária Magdolna már az élő Krisztus tanúja lesz. A Mesterét megtagadó Péter átalakul az Egyház sziklaalapjává. Az emmauszi tanítványok jeruzsálemi tanítványokká változnak át. A hitetlen Tamásból hívő Tamás lesz. Mi pedig annak az Egyháznak vagyunk a tagjai, amely mintegy kétezeréves emberként ma is a szent asszonyok és a tanítványok fülével hallja, szemével látja és kezével tapintja a feltámadt Üdvözítőt.
Ezek után mi szükség volt a Szentlélek eljövetelére? Nagyon sok. Más dolog ugyanis meggyőződni valamiről, és más dolog ezt a meggyőződést megőrizni, és megint más dolog ennek megfelelően élni, és végül szintén más dolog ezt a meggyőződést továbbadni másoknak. A Szentlélek kegyelme nélkül még a meggyőződéshez sem juthatunk el. „Senki sem mondhatja: Jézus az Úr, csak a Szentlélek által” – mondja Pál apostol (1Kor 12,3).
Ha a Feltámadt Jézus megjelenne az Európai Parlamentben – zárt ajtókon, ablakokon keresztül –, megmutatná szent sebeit, és azt mondaná: „Békesség nektek”: Mi történne? Sokan leborulnának előtte, és megcsókolnák kezeit, mások inkább elmennének a diliházba, és igazolást kérnének arról, hogy hallucinálnak. „Senki se mondhatja: Jézus az Úr, csak a Szentlélek által.”
Kell a Szentlélek ereje ahhoz is, hogy tudjunk méltósággal veszíteni, győztesen is megmaradjunk alázatosnak, éljünk a hatalommal, de vissza ne éljünk vele; hogy szelíd tanítványként elviseljük Krisztus ellenségeinek gyalázkodásait, az üldözéseket és a kereszteket; hogy földhözragadt emberként is szárnyalni tudjunk, és – Váci Mihály szavai szerint – „szelíden győzzünk, mint a szél”.
Az ünnepi esemény kezdetén Balog Zoltán, az Emberi Erőforrások Minisztériuma eddigi minisztere kitüntető oklevelet adott át Pálfalvi Attilának, a Veszprémi Érsekség munkatársának, a főpásztor szolgálatában végzett munkájának elismeréseként.
Forrás: Veszprémi Főegyházmegye
Magyar Kurír
ArchívumHozzászólások
A hozzászóláshoz jelentkezzen be!
Napi aktuális archívum
- 2023.11.15. Civilizációs pont közeledik, amikor eldől, túlél-e az európai civilizáció
- 2023.11.11. A múlt szövedéke
- 2023.11.04. Így verték le
- 2023.10.23. Tisztelet a hősöknek, dicsőség Istennek
- 2023.10.15. A közép pápája – mérlegen XVI. Benedek munkássága
- 2023.10.06. Aradi 13-ak
- 2023.10.02. Az Őrangyalok ünnepe
- 2023.09.01. AMI A LEGEGYETEMESEBB ÉS A LEGSZEMÉLYESEBB – ISTENHITÜNK CSODADIMENZIÓI
- 2023.08.20. Augusztus 20. – A Szent István-nap története
- 2023.08.15. Ma van Nagyboldogasszony ünnepe – de kit és mit ünneplünk pontosan, miről szól a mai na