2018.08.14. 17:40
JóB
Hozzászólások: 0
Tragédia az olasz autópályán

Kedden leszakadt egy viadukt egy olaszországi autópályán, Genova közelében, több tucat halottja lehet a balesetnek. A hatóságok első feltételezése szerint szerkezeti gyengeség okozhatta a tragédiát.
A legfrissebb, a mentésben résztvevő tűzoltók szerint 35-re emelkedett a halálos áldozatok a száma.
Angelo Borrelli, az olasz polgári védelmi hivatal elnöke Rómában a sajtónak azt mondta, hogy 30-35 személygépkocsi és három teherautó zuhanhatott a 45 méteres mélységbe. Borrelli nem tudta megerősíteni azt az értesülést, miszerint villám csapott a hídba, mielőtt leszakadt annak 80 méteres, középső szakasza. Az ugyanakkor tény, hogy felhőszakadás idején történt a tragédia.
Több tucat halottja lehet az A10 autópályahíd leszakadásának.
Ezt az olasz mentőkre hivatkozva kedden az Adnkronos hírügynökség közölte. Matteo Salvini olasz miniszterelnök-helyettes és belügyminiszter közlése szerint 30 körül van a halálos áldozatok száma. A Fox News szerint egy gyerek is van köztük. Rajtuk kívül még nyolc sérült van, egyes hírek szerint öten súlyos állapotban vannak.
Ennyire fontos híddal Európában évtizedek óta nem történt ilyen súlyos tragédia. Elfogadhatatlan, hogy egy ilyen hidat úgy építsenek meg, hogy egy ekkora omlás megtörténhet
– mondta Eduardo Rixi közlekedési miniszterhelyettes a Skyews24 tévének.
Giuseppe Conte olasz miniszterelnök közölte, hogy este Genovába utazik.
A hatóságok attól tartanak, hogy mind a halottak, mind a sérültek száma tovább növekedhet. 10 ember eltűntként tartanak nyilván.
Ketten az otthonukban haltak meg
A legfrissebb információk szerint két áldozat otthon volt, amikor gyakorlatilag rájuk szakadt a híd. Egyikük egy 75 éves nő, aki vélhetően füstmérgezést kapott, míg egy 30 éves férfi fejsérülésbe halt bele.
Twitteres források szerint több autó is lezuhant a hídról, és emberek ragadtak a romok alatt. A tűzoltók szerint mintegy 40 járműről van szó.

A felvételeken jól látható, hogy az összeomlás egy lakott terület közelében történt.
Egy nyolcvan méteres szakasz szakadt le 50 méteres mélységbe.
Helyszíni beszámolók szerint apokalipszishez hasonló élmény volt látni a leszakadó darabot.
A BBC szerint a híd 1 kilométer hosszú, az 1960-as években épült és 1967-ben adták át, két éve kezdték el felújítani. Egy folyót és egy ipari felületet ível át.
Az olasz rendőrség a Twitteren azt írta, hogy hirtelen heves vihar támadt, mielőtt az építmény összedőlt.
A hatóságok első feltételezése szerint szerkezeti gyengeség okozhatta a tragédiát.
Egy szemtanú azt mondta, látta, ahogy egy villám csapott a hídba, mielőtt az összedőlt – írja az ANSA.
Más források azt írják, hogy nagy erőkkel kivonultak a rendőrök, mentősök és tűzoltók.
Összesen 200 tűzoltó dolgozik a helyszínen,
akiknek azért nehéz a dolga, mert ügyelni kell a helyszínen található gázvezetékekre is
Egyes hírek szerint négy áldozatot sikerült élve kimenteni a törmelék alól, őket helikopterrel vitték kórházba.
Egy szemtanú a Reuters hírügynökségnek azt mondta, hogy nyolc vagy kilenc autót látott a hídon, amikor a baleset történt.
Egy másik szemtanú azt mondta, a híd mindössze 20 méterre a kocsijától omlott össze.
Először a központi pillér szakadt le, majd a híd többi része
– mondta Davide Ricci a La Stampa című lapnak. Azt is mondta, kocsijával a híd épen maradt részén rekedt, miközben a mentők megérkeztek a helyszínre – írja az RT.
Az A10 a francia határon fekvő Ventimiglával köti össze Genovát.
Olaszországban augusztus 15-én tartják a Ferragosto ünnepét, amely munkaszüneti nap, ezért sokan ezen a héten mennek szabadságra. Szemtanúk elmondása szerint Genova legfontosabb gyorsforgalmi útján a baleset előtt is erős volt a forgalom.
Forrás: Origó
---------------------------------------------------------------------------------------------------
ELŐRE JELEZTÉK A GENOVAI TRAGÉDIÁT

Néhányan korábban már megfogalmazták aggodalmukat egy esetleges tragédiáról a Genovában leomlott viadukttal összefüggésben.
Az építészmérnökök szakportálján, az ingegneri.info oldalon professzor Brencich, a Genovai Egyetem tanára már 2016-ban figyelmeztetett: „A Polcevera fölött ívelő híd is részese volt egy rendkívüli karbantartási munkálatnak, beleértve a felfüggesztési vezetés cseréjén a nyolcvanas évek végén, a kilencvenes évek elején, amikor az eredeti pilléreket új kábelekkel erősítették meg. Az ilyen struktúra élettartama elvileg legalább száz év, de az első évtizedekben olyan sok helyen repedt be vagy bomlott le a beton, hogy néhány éven belül ennek a költsége meghaladhatja a híd teljes újjáépítésének költségeit: abban a pillanatban itt lesz az ideje, hogy inkább teljesen lerombolják és újjáépítsék.”
Brencich kedden megerősítette tavalyi szavait a Radio Capitalnak, hozzátéve, hogy egy hidat nem dönt össze egy vihar.

A hidat egy olasz építészmérnök, Riccardo Morandi tervezte, és nem ez az első általa tervezett híd, ami összeomlott, ez persze lehet fatális véletlenek összjátéka, vagy sokkal inkább a karbantartás, mint a tervezés hibája, de ezt most még nem tudhatjuk. Morandi tervezte azt a venezuelai hidat, amely két évvel az átadás után, 1964-ben omlott össze, amikor nekiment egy hatalmas tanker. A genovai hidat 1963 és 1967 között építették. Riccardo Morandi egyébként 1989-ben halt meg, öngyilkos lett.
A város egykori tanácsosa, a demokrata párti Gianni Vassallo azt mondta egy tévéinterjúban, hogy amikor a hidat építették, akkor az nem arra készült, hogy ekkora forgalmat és ilyen súlyú tehergépjárműveket elbírjon.

Az ANSA olasz hírügynökség pedig azt írja, hogy a Morandi-híddal az volt a baj, hogy a cölöpök betonból, és nem fémből készültek, és a hatvanas években nem számítottak arra, hogy az a beton leomolhat. Ötven évvel ezelőtt még óriási bizalom volt a vasbetonban, úgy vélték, hogy az örökké tart, de csak néhány évtizedig bírja. Erről Diego Zoppi, az Építészek Országos Tanácsának tagja beszélt a hírügynökségnek. Azt mondta, a fém alapokat cementtel vették körül, amely azonban nem bírta a terhelést, a kisebb omlások miatt levegő került a pillérekbe, amely pedig oxidálni kezdte a fémet. Vagyis a cement nem védte meg többé a fémet, így a hidat szinte egyfolytában, újra és újra fel kellett újítani, ráadásul rengeteg pénzt költöttek rá. Az összeomlás veszélyét az építész szerint alábecsülték.
Olaszországban nem a Morandi-híd az egyetlen, amely leomlott. A Corriere Della Sera összeszedte, hogy az elmúlt 15 évben már kilenc kisebb-nagyobb hasonló baleset történt az országban.
Forrás: Euronews ; erdély.ma
======================= ========================
A felújítás alatt lévő híd állapota az összeomlás előtt itt tekinthető meg.
Kapcsolódó cikkek és videó linkek:
Genovai hídomlás: Az autósztráda-társaság félmilliárd eurós kártérítést ígér
Genovai hídomlás: újabb holttestek kerültek elő a romok alól
Több ezren vettek részt a hídomlás áldozatainak temetésén
Az olasz kormány megnevezte a hídkatasztrófa felelőseit
Morandi Bridge had flaws
https://www.youtube.com/watch?v=taaLggZ57-0 11:10
Genoa bridge collapse (37.sec.)
https://www.youtube.com/watch?time_continue=18&v=vc_E3lTzMGY 2:06
Archívum